Saturday, October 10, 2009

Ukhuwah Malaysia-Indonesia Kian Pudar?

Penulis sudah kembali ke Medan setelah bercuti lebih kurang 3 minggu sempena lebaran. Ramai juga yang tanya bagaimana keadaan di Medan, Sumatera Utara. Adakah keadaan di sana selamat selepas kejadian gempa bumi yang melanda Padang, Sumatera Barat? Jadi ingin penulis jelaskan bahawa Alhamdulillah keadaan di Medan selamat dan harap2nya akan terus selamat. huhuhu.

Ramai yang tertanya-tanya bagaimana keselamatan bagi rakyat Malaysia yang ada di Indonesia selepas berlakunya provokasi bodoh lagi dungu yang dilakukan oleh media massa Indonesia yang menganjurkan kempen “Sweeping Malaysia” atau “Ganyang Malaysia”. Sehinggakan Malaysia digelar dengan “MALINGSIAL”. Namun apa yang jelas, hanya sebahagian kecil rakyat Indonesia yang tidak berpendidikan terkesan dengan hal yang sedemikian. Namun apa yang jelas sekarang, isu tersebut sudah sedikit reda dan sejuk lebih-lebih lagi selepas apa yang berlaku kepada bahagian Sumatera Barat Indonesia. Mungkin Allah turunkan bala bagi memberikan peringatan kepada mereka.

Sebelumnya, penulis sendiri tertanya-tanya kenapa ada sebahagian kecil rakyat Indonesia yang tergamak menganjurkan kempen menghapuskan orang Malaysia, bahkan ada di antara mereka yang bodoh itu sanggup menghantar surat ugutan bunuh kepada pelajar Malaysia yang belajar di Medan, sedangkan mereka sendiri sepatutnya sedar diri bahawa terdapat ramai bangsa Indonesia yang mencari rezeki, menyara keluarga dan berkelana di Malaysia. Memang diakui terdapat sebahagian kecil di antara bangsa Indonesia yang membenci Noordin Mat Top, Dr Azhari kerana mereka dituduh sebagai pengganas sedangkan pada pandangan sebahagian dari mereka kedua-dua merekan ini dianggap sebagai wira dan mereka mati dalam keadaan syahid. Wallahu A’lam….. Akan tetapi, hal2 seperti tarian Pendet, Reog Ponorogo, batik, dan hal-hal lain tidaklah sepatutnya dijadikan sebagai sebab utama untuk dijadikan alas an untuk berperang dengan Malaysia.

Di sini penulis ingin memetik tulisan Ahmad Muhajir yang telah disiarkan di dalam akhbar Harakah versi cetak bilangan 1476 edisi Jumaat yang secara ringkasnya menyebut bahwa memang terdapat sebahagian kecil Tenaga Kerja Indonesia (TKI) yang membawa maslah sosial dan keharmonian masyarakat Malaysia, namun adalah perlu diketahui bahawa kedatangan mereka yang baik-baik banyak membantu proses pembangunan Malaysia, terutama dalam bidang pembinaan dan perkebunan.

Apa yang jelas kini, Malaysia tidak mempunyai sifat dendam terhadap Indonesia. Hal ini dapat dilihat selepas kejadian gempa baru-baru ini di Sumatera Barat yang mana Malaysia adalah antara Negara terpantas menghulurkan bantuan kemanusiaan. Itu belum lagi dilihat sumbangan dari masyarakat Malaysia yang bertali arus tanpa “mengambil hati” atas apa yang telah dilakukan oleh sebahagian kecil masyarakat Indonesia.

Semoga apa yang dicanang-canang selama ini bahawa Malaysia dan Indonesia adalah Negara serumpun direalisasikan tanpa ada rasa prejudis dan dendam kerana kita saling memerlukan antara satu sama lain…..

Islam Memimpin Perubahan….

No comments: